درادامه سلسله مباحث عمل صالح به موضوع باقیات الصالحات می پردازیم درایه شریفه بعداز ان که مال وپسران رازینت زندگی دنیابرمی شمرد باقیات الصالحات راخیر می داند
المال والبنون زینه الحیاه الدنیا والباقیات الصالحات خیرعند ربک وخیر املا(46/کهف)
ازسوی دیگر درایه دیگر درخطاب به حضرت نوح که پسرخودرااهل خودنامید خطاب امد که اواهل تونیست وعملی غیرصالح است (هود /46)که این خطاب می رساند فرزند هم عمل است که گاه صالح گاه غیرصالح
بنابراین تااین جا نتیجه میگیریم که فرزندان وپسران می توانندعمل صالح باشند فراترازاین درروایات فرزندصالح باقیات الصالحات عنوان گرفته همچنین انفاق های مالی وصدقات جاریه باقیات الصالحات دانسته شده است
بنابراین فرزند ومال باقیات الصالحات ویازمینه ساز باقیات الصالحات هستند اماچرادرایه شریفه ای که ذکرشد فرزندو مال را زینت زندگی دنیالقب داد درمقابل آن به باقیات الصالحات اشاره کرد
آیاتقابل یین باقیات الصالحات دراین ایه وفرزند ونتیجه مال را باقیات الصالحات شمردن درجای دیگر باهم تنافی دارند ؟وسازگارنیستند ؟
درپاسخ بایدگفت که چنین تقایلی نیست وهر آیه ناظر به وجه وعنوانی است گاهی مال وفرزند بدون عنوان عمل لحاظ می شود که زینت است
اما همین مال وبنون وقتی باعنوان عمل صالح موردلحاظ قرارگیرد باقیات الصالحات می شود پس بین زینت حیات دنیا بودن وباقیات الصالحات شدن فاصله دقیقی است که می شودآن رابه نیت برگرداند
لذاست که درروایت آمده اعمال بانیات هویت می یابند (بحارالانوار ج 67 ص 252) بنابراین عملی بانیت الهی باقیات الصالحات می شود وهمین عمل بدون لحاظ وجه الهی زینت دنیاوفاقدارزش است
وازاین موضوع میتوان یک نکته اساسی را استخراج کرد که بین دنیوی واخروی شدن چیزی فاصله اندکی وجوددارد
ودنیاواخرت دو امراعتباری و وصف اشیاواعمال هستند یک چیزبانگاهی دنیوی می شود وبانگاه دیگرهمان اخروی می شود لذانمی توان دنیاواخرت رامتعلق به دو وادی جدا دانست
مالی که به قصدقربت به دست می آید ودر راه رضای الهی خرج می شود عمل صالح وباقیات الصالحات است
وبدون این لحاظ فاقدارزش است ودنیوی است پس ملاک دراخروی یادنیوی شدن مرتبط ساختن آن باهدف متعالی یعنی خداوند است وظواهر نبایدمارا گمراه سازد چه بساامری درظاهر اخروی است
مثل نماز وحج ودرباطن دنیوی است چون ازنیت درستی برخوردارنیست وبرای ریا وامثال ان است وامری درظاهر دنیوی است ودرواقع اخروی مثل کسب مال و پرورش فرزند بانیت الهی